Ζούμε στην εποχή όπου το τίποτα μπορεί να γίνει… κάτι. Και μάλιστα όχι απλά κάτι, αλλά ολόκληρη καριέρα, brand, ακόμη και πηγή εισοδήματος. Οι influencers – οι «πρωταγωνιστές» του Instagram, του TikTok και του YouTube – κατάφεραν να μετατρέψουν την καθημερινότητά τους σε περιεχόμενο και το απόλυτο κενό σε ένα lifestyle που πουλάει.
Από το «καλημέρα με καφέ» μέχρι το «καληνύχτα με πιτζάμες», κάθε στιγμή μπορεί να μετατραπεί σε προϊόν κατανάλωσης. Και όσο πιο ασήμαντη, τόσο πιο viral.
Το τίποτα έγινε καριέρα
Κάποτε, για να γίνεις διάσημος, έπρεπε να έχεις ταλέντο: να τραγουδάς, να παίζεις θέατρο, να αθλείσαι ή να δημιουργείς κάτι. Σήμερα, το ταλέντο δεν είναι απαραίτητο. Αρκεί να ξέρεις να ποζάρεις με το σωστό φίλτρο και να ανεβάζεις stories με το κατάλληλο hashtag.
Οι influencers έμαθαν να εμπορεύονται την καθημερινότητά τους:
- Ένα πρωινό smoothie μπορεί να γίνει «fit tip».
- Μια βόλτα στο εμπορικό κέντρο γίνεται «haul video».
- Μια selfie στον καθρέφτη μεταφράζεται σε «outfit of the day».
Κι όμως, αυτό το τίποτα έχει αξία. Γιατί το κοινό – εμείς – το καταναλώνουμε με απληστία.
Γιατί τους ακολουθούμε;
Η απάντηση είναι απλή: γιατί μας προσφέρουν μια εύκολη απόδραση. Μας κάνουν να πιστεύουμε ότι η ζωή τους είναι πιο λαμπερή, πιο ανέμελη, πιο «cool». Κι εμείς, αντί να δούμε πίσω από τα φίλτρα, γινόμαστε followers και – στην ουσία – θεατές της απόλυτης κενότητας.
Είναι το ίδιο φαινόμενο με τα reality shows των προηγούμενων δεκαετιών: άνθρωποι που έγιναν διάσημοι απλά επειδή εκτέθηκαν. Μόνο που σήμερα, η αποθέωση του τίποτα δεν περιορίζεται στην τηλεόραση – είναι παντού, στο κινητό μας, 24 ώρες το 24ωρο.
Το lifestyle του κενού
Η νέα γενιά μεγάλωσε με το «θέλω να γίνω influencer». Δεν είναι πλέον όνειρο το «γιατρός», το «δικηγόρος» ή το «αστροναύτης». Είναι το «να με πληρώνουν για να ταξιδεύω», «να τρώω δωρεάν σε εστιατόρια» και «να μου στέλνουν ρούχα brands».
Αλλά η ουσία είναι απλή: για να πετύχεις, πρέπει να πουλάς τον εαυτό σου. Όχι τις ικανότητές σου, όχι τη δημιουργικότητά σου – αλλά την εικόνα σου. Και κάπως έτσι, το απόλυτο κενό βαφτίζεται lifestyle και πλασάρεται ως «εμπνευστικό».
Κι όμως, το τίποτα έχει δύναμη
Όσο κι αν το χλευάζουμε, η αποθέωση του τίποτα είναι εδώ και αποδεικνύει κάτι: το κοινό είναι αυτό που δίνει αξία. Αν ο κόσμος συνεχίζει να πατάει «follow» και «like», το κενό θα συνεχίσει να πουλάει.
Ίσως τελικά, το πρόβλημα να μην είναι οι influencers – αλλά εμείς που τους ανεβάζουμε στην κορυφή.