Μια υπόθεση που έχει ταρακουνήσει τον κόσμο της μόδας και των social media εξελίσσεται στο Μιλάνο, καθώς η Εισαγγελία ζητά ποινή φυλάκισης 1 έτους και 8 μηνών για την Κιάρα Φεράνι. Η άλλοτε «βασίλισσα» του influencer marketing βρίσκεται αντιμέτωπη με σοβαρές κατηγορίες απάτης, σε μια διαδικασία που απειλεί να γκρεμίσει οριστικά το λαμπερό της προφίλ.
Οι κατηγορίες: Φιλανθρωπία… που δεν ήταν ακριβώς φιλανθρωπία
Η υπόθεση αφορά δύο ιδιαίτερα προβεβλημένες καμπάνιες:
- το χριστουγεννιάτικο Pandoro
- τα πασχαλινά αυγά Dolci Preziosi
Σύμφωνα με την Εισαγγελία, η Φεράνι και η εταιρεία της προώθησαν τα προϊόντα ως φιλανθρωπικά – υπονοώντας ότι ένα σημαντικό μέρος των εσόδων θα κατευθυνόταν σε νοσοκομεία και μη κερδοσκοπικές δράσεις. Όμως, όπως υποστήριξε ο εισαγγελέας κατά την προδικαστική ακρόαση, το οικονομικό όφελος κατέληγε κυρίως στη διαφημιστική επιχείρηση της influencer, ενώ οι δωρεές ήταν πολύ μικρότερες από όσο παρουσιάστηκε στο κοινό.
Η ίδια η Φεράνι δηλώνει αθώα, υποστηρίζοντας ότι «ό,τι έγινε, έγινε καλόπιστα» και ότι οι καμπάνιες δεν είχαν σκοπό να εξαπατήσουν κανέναν.
Η δίκη και το χρονοδιάγραμμα
- Η διαδικασία βρίσκεται ακόμη σε προκαταρκτικό στάδιο.
- Η επόμενη συνεδρίαση έχει οριστεί για τις 5 Δεκεμβρίου.
- Η απόφαση του δικαστηρίου αναμένεται τον Ιανουάριο 2026.
Σημειώνεται ότι στην Ιταλία ποινές κάτω των δύο ετών σπάνια οδηγούν σε πραγματική φυλάκιση, όμως μια καταδίκη θα αποτελέσει τεράστιο πλήγμα για την εικόνα και το brand της influencer.
Οικονομικό κόστος πριν καν ξεκινήσει η δίκη
Ήδη, βάσει δημοσιευμάτων, η Φεράνι έχει καταβάλει 3,4 εκατομμύρια ευρώ σε πρόστιμα και αποζημιώσεις, πριν ακόμη το δικαστήριο μπει στην ουσία της υπόθεσης. Το ποσό αφορά:
- κυρώσεις από την Ιταλική Αρχή Ανταγωνισμού
- ενδεχόμενες αποζημιώσεις προς τρίτους
Το #pandorogate που κατέρριψε έναν αυτοκρατορικό μύθο
Η Κιάρα Φεράνι υπήρξε επί χρόνια η πιο ισχυρή influencer της Ευρώπης:
- Ξεκίνησε το 2009 με blog και lifestyle περιεχόμενο.
- Έγινε tv persona με το “The Ferragnez” στο Amazon Prime.
- Έφτασε να εξετάζει προσωπική IPO το 2020.
- Η εταιρεία της Fenice Srl αποτιμήθηκε στα 87,5 εκατ. δολάρια το 2022.
Όμως το #pandorogate άλλαξε τα πάντα. Η σύγκρουση ανάμεσα στην εικόνα και την πραγματικότητα αποδείχθηκε καταστροφική:
- Η εταιρεία Balocco είχε ήδη κάνει δωρεά 58.000 δολαρίων στο νοσοκομείο πριν από το λανσάρισμα του Pandoro.
- Η Φεράνι, σύμφωνα με έρευνες, φέρεται να εισέπραξε περίπου 1 εκατομμύριο δολάρια για τη συνεργασία.
Ακόμη χειρότερη εικόνα άφησε η καμπάνια με τα πασχαλινά αυγά: από τα 1,39 εκατ. δολάρια που κέρδισαν εκείνη και ο παραγωγός, μόλις 41.650 δολάρια κατευθύνθηκαν τελικά σε φιλανθρωπικό σκοπό.
Από τα γεγονότα αυτά προέκυψε ο επονομαζόμενος «Νόμος Φεράνι», που προβλέπει αυστηρότερες κυρώσεις σε φιλανθρωπικά προϊόντα με ασαφείς ή παραπλανητικούς όρους.
Η δημόσια συγγνώμη και η προσωπική κατάρρευση
Τον Δεκέμβριο του 2024 η influencer εμφανίστηκε σε ένα viral βίντεο χωρίς μακιγιάζ, ζητώντας δημόσια συγγνώμη και ανακοινώνοντας νέα δωρεά ύψους 1 εκατ. ευρώ.Αλλά η κρίση δεν σταμάτησε εκεί:
- ήρθε το διαζύγιο με τον Φέντεζ,
- φήμες για απιστία,
- απώλεια συνεργασιών,
- αποστασιοποίηση επενδυτών,
- κατάρρευση του brand της.
Οι PR ομάδες της δεν κατάφεραν να αντιστρέψουν την εικόνα. Στον κόσμο του luxury lifestyle, η απώλεια εμπιστοσύνης είναι «η θανατική ποινή» ενός δημόσιου προσώπου.
Και τώρα;
Εάν καταδικαστεί, η Φεράνι ίσως αποφύγει τη φυλακή λόγω του χαμηλού ποινικού ορίου, ωστόσο θα βρεθεί αντιμέτωπη με:
- πιθανή κατάρρευση της επιχειρηματικής της αυτοκρατορίας
- μόνιμη δυσπιστία στο κοινό
- απώλεια σημαντικών συνεργασιών και επενδυτών
Το σκάνδαλο δεν αφορά απλώς μια influencer, αλλά το μοντέλο της ψηφιακής επιρροής και το πώς η εμπορευματοποίηση της «φιλανθρωπίας» μπορεί να γυρίσει εναντίον όσων τη χρησιμοποιούν λανθασμένα.