Η Greenpeace Europe άναψε «φωτιές» με τη νέα της μελέτη, αποκαλύπτοντας ότι σε πάνω από τις μισές περιπτώσεις το ταξίδι με τρένο στην Ευρώπη είναι ακριβότερο από το αεροπλάνο – παρότι θεωρείται πιο οικολογική επιλογή.
Η περιβαλλοντική ΜΚΟ ανέλυσε 109 διεθνείς διαδρομές και 33 εσωτερικές σε χώρες της Ευρώπης. Τα αποτελέσματα έδειξαν πως στο 54% των περιπτώσεων το τρένο κοστίζει περισσότερο, με τη διαφορά να φτάνει ακόμα και τις 26 φορές. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της διαδρομής Βαρκελώνη – Λονδίνο: το τρένο κοστίζει 389 ευρώ, ενώ μια πτήση low cost μόλις 14,99 ευρώ όταν έχει κλειστεί έναν μήνα πριν.
Η εικόνα στην Ευρώπη
- Γαλλία: η χώρα με τις μεγαλύτερες αποκλίσεις, όπου το 95% των διασυνοριακών δρομολογίων είναι συστηματικά ακριβότερο από τις πτήσεις.
- Νυχτερινά τρένα: θεωρούνται η πιο «πράσινη» επιλογή για μεγάλες αποστάσεις, αλλά είναι συχνά πιο ακριβά από τις low cost πτήσεις.
- Εθνικές διαδρομές: σε αντίθεση με τα διεθνή δρομολόγια, το τρένο είναι φθηνότερο στο 70% των περιπτώσεων μέσα σε μία χώρα.
Γιατί συμβαίνει αυτό;
Η Greenpeace καταγγέλλει ότι η κηροζίνη των αεροπλάνων δεν φορολογείται, ενώ οι σιδηροδρομικές εταιρείες επιβαρύνονται με ΦΠΑ, φόρους ενέργειας και υψηλά τέλη πρόσβασης. Έτσι, οι επιβάτες συχνά «ωθούνται» να επιλέξουν το αεροπλάνο, ακόμη κι όταν υπάρχει λογική σιδηροδρομική σύνδεση.
Το περιβαλλοντικό αποτύπωμα
Το τρένο παραμένει ένα από τα μέσα με τις λιγότερες εκπομπές CO₂ ανά επιβάτη-χιλιόμετρο, σε αντίθεση με το αεροπλάνο που είναι από τα πιο ρυπογόνα. Η Greenpeace καλεί τις κυβερνήσεις και την Ε.Ε. να κάνουν τα σιδηροδρομικά ταξίδια συστηματικά φθηνότερα, ώστε να γίνουν η πρώτη επιλογή για τους Ευρωπαίους ταξιδιώτες.