Το αεροπορικό δυστύχημα της 12ης Ιουνίου στην Ινδία με το Boeing 787 της Air India συνεχίζει να συγκλονίζει, καθώς νέες αποκαλύψεις που βλέπουν το φως της δημοσιότητας δημιουργούν ερωτήματα σχετικά με τα αίτια της συντριβής και τη συμπεριφορά του κυβερνήτη λίγο πριν από την απογείωση.
Τι συνέβη
Το αεροσκάφος τύπου Boeing 787-8 Dreamliner, με προορισμό το Λονδίνο, είχε μόλις απογειωθεί από το αεροδρόμιο της Αχμενταμπάντ, όταν έχασε ύψος και συνετρίβη μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα πάνω σε κτίρια. Η τραγωδία κόστισε τη ζωή σε 260 ανθρώπους, εκ των οποίων οι 241 ήταν επιβάτες και πλήρωμα, ενώ 19 άνθρωποι βρίσκονταν στο έδαφος. Μόνο ένα άτομο επέζησε από την αεροπορική συντριβή.
Ο πιλότος και η αινιγματική ενέργεια
Σύμφωνα με πληροφορίες από τη Wall Street Journal, που επικαλείται πηγές ενήμερες για την προκαταρκτική έρευνα, το ηχητικό υλικό από το πιλοτήριο υποδεικνύει ότι ο κυβερνήτης Σουμίτ Σαμπαουάλ, με περισσότερες από 15.600 ώρες πτήσης, διέκοψε την τροφοδοσία καυσίμου στους δύο κινητήρες, μόλις το αεροσκάφος απογειώθηκε.
Ο συγκυβερνήτης Κλάιβ Κούντερ, 32 ετών και με εμπειρία 3.403 ωρών, εμφανίζεται να ρωτά εμβρόντητος τον ανώτερό του γιατί γύρισε τους διακόπτες στη θέση «cutoff» – ενέργεια που στερεί τον κινητήρα από καύσιμα. Ο κυβερνήτης φέρεται να αρνείται πως έκανε κάτι τέτοιο.
Η ενέργεια αυτή οδήγησε στην άμεση απώλεια ισχύος και στην ενεργοποίηση της βοηθητικής τουρμπίνας (RAT), η οποία χρησιμοποιείται ως εφεδρικό σύστημα τροφοδοσίας κρίσιμων λειτουργιών του αεροσκάφους σε περίπτωση πλήρους απώλειας κινητήρων.
Πιθανοί ψυχολογικοί λόγοι
Προβληματισμό προκαλεί το γεγονός ότι ο κυβερνήτης είχε ιστορικό ψυχολογικών προβλημάτων, σύμφωνα με δηλώσεις συναδέλφων του στην Daily Telegraph. Πιλότοι της Air India φέρεται να επιβεβαιώνουν πως ο Σαμπαουάλ είχε πάρει πολυετή αναρρωτική άδεια μετά τον θάνατο της μητέρας του, λόγω ψυχολογικών δυσκολιών. Παρότι είχε επιστρέψει επίσημα στα καθήκοντά του, παραμένει ασαφές το κατά πόσο είχε αξιολογηθεί επαρκώς η κατάστασή του.
Το προκαταρκτικό πόρισμα
Η ινδική αρχή διερεύνησης αεροπορικών δυστυχημάτων (AAIB) δημοσιοποίησε το πρώτο της πόρισμα, στο οποίο επισημαίνεται ότι:
- Το αεροσκάφος είχε αναπτύξει ταχύτητα 180 κόμβων πριν χαθεί κάθε ισχύς από τους κινητήρες.
- Οι διακόπτες βρέθηκαν στη θέση «run» στα συντρίμμια, ωστόσο τα δεδομένα πτήσης δείχνουν ότι είχαν γυριστεί στη θέση «cutoff» κατά την απογείωση.
- Η ενεργοποίηση των κινητήρων λίγο πριν τη συντριβή δεν στάθηκε αρκετή για να σώσει την πτήση.
Στο πόρισμα δεν αποδίδονται ακόμη ευθύνες, ούτε διατυπώνονται συστάσεις ασφαλείας προς τη Boeing ή τον κατασκευαστή των κινητήρων GE.
Ανοικτό το ενδεχόμενο εγκληματικής ενέργειας
Αμερικανοί αξιωματούχοι δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο σκόπιμης ενέργειας, καλώντας για εγκληματολογική διερεύνηση. Το ζήτημα είναι ιδιαίτερα ευαίσθητο, καθώς τέτοιες υποθέσεις απαιτούν λεπτομερή και μακρόχρονη ανάλυση.
Ο CEO της Air India, Κάμπελ Ουίλσον, ζήτησε ψυχραιμία και τόνισε πως η έρευνα «απέχει ακόμη πολύ από την ολοκλήρωσή της».
Η επόμενη μέρα
Η τραγωδία αυτή έχει προκαλέσει διεθνή ανησυχία και επαναφέρει στο προσκήνιο τα ερωτήματα για την ψυχολογική κατάσταση των πιλότων και τις διαδικασίες ελέγχου πριν αναλάβουν τα καθήκοντά τους. Αν αποδειχθεί πως ο κυβερνήτης όντως προκάλεσε τη συντριβή, πρόκειται για μία από τις πιο σκοτεινές σελίδες στην ιστορία της πολιτικής αεροπορίας της Ινδίας.