Κάθε φορά που πέφτει δυνατή βροχή, οι δρόμοι γίνονται πιο επικίνδυνοι απ’ όσο πιστεύουν πολλοί οδηγοί. Το φαινόμενο της υδρολίσθησης – ή aquaplaning – μπορεί να συμβεί μέσα σε δευτερόλεπτα και να μετατρέψει ένα απλό φρενάρισμα ή μια στροφή σε ανεξέλεγκτη ολίσθηση, χωρίς ο οδηγός να μπορεί να κάνει τίποτα.
Όπως εξηγούν ειδικοί της οδικής ασφάλειας, η υδρολίσθηση εμφανίζεται όταν τα ελαστικά δεν προλαβαίνουν να απομακρύνουν το νερό από το οδόστρωμα. Το αποτέλεσμα; Το αυτοκίνητο «επιπλέει» πάνω σε ένα λεπτό στρώμα νερού και χάνει την πρόσφυσή του.
Τι γίνεται αν μόνο η μία πλευρά του αυτοκινήτου περάσει από νερά
Ακόμα πιο επικίνδυνη είναι η κατάσταση όταν η μία πλευρά του αυτοκινήτου, δηλαδή οι δύο δεξιές ή δύο αριστερές ρόδες, περάσουν πάνω από συγκεντρωμένο νερό.
Σε αυτή την περίπτωση:
- Η πλευρά που πατάει στο νερό κολλάει και κινείται πιο αργά.
- Το αυτοκίνητο τραβιέται προς το σημείο με το νερό.
- Δημιουργείται στιγμιαία ασυμμετρία στην πρόσφυση και το όχημα μπορεί να στραβώσει, να γλιστρήσει ή να εκτραπεί από την πορεία του.
Αν η ταχύτητα είναι υψηλή, οι πιθανότητες να χαθεί πλήρως ο έλεγχος είναι πολύ μεγάλες. Το πιο επικίνδυνο; Ο οδηγός νιώθει ότι το τιμόνι «αδειάζει» στα χέρια του και το αυτοκίνητο δεν υπακούει σε καμία εντολή.
Πώς αποφεύγεται η υδρολίσθηση
Το φαινόμενο μπορεί να μην προλαμβάνεται πάντα – ειδικά σε έντονες καταιγίδες ή δρόμους με κακή αποστράγγιση – αλλά μειώνεται σημαντικά με απλές κινήσεις:
- Μειώνουμε σημαντικά την ταχύτητα όταν βρέχει.
- Αποφεύγουμε λωρίδες με ορατές λακκούβες ή νερά που έχουν «κάτσει» στην άσφαλτο.
- Βεβαιωνόμαστε ότι τα ελαστικά έχουν σωστή πίεση και αρκετό βάθος πέλματος.
- Κρατάμε σταθερό το τιμόνι και δεν κάνουμε απότομα φρεναρίσματα.
Η υπερβολική αυτοπεποίθηση πίσω από το τιμόνι είναι ο μεγαλύτερος εχθρός. Η υδρολίσθηση μπορεί να συμβεί και στα 60-70 km/h, όχι μόνο στις υψηλές ταχύτητες που φαντάζεται ο περισσότερος κόσμος.
Το μήνυμα προς τους οδηγούς
Η προειδοποίηση είναι σαφής: κανείς δεν είναι πιο δυνατός από τη φυσική. Όταν υπάρχει έντονη βροχή, οδηγούμε αργά, προσεκτικά και χωρίς ρίσκο. Μια στιγμή απροσεξίας, μια λακκούβα με νερό και λίγα χιλιόμετρα περισσότερα στο κοντέρ αρκούν για να γίνει το αυτοκίνητο ανεξέλεγκτο.
Η ασφάλεια δεν είναι θέμα τύχης – είναι θέμα επιλογής.