Στο επίκεντρο μεγάλου σκανδάλου βρίσκεται η Ελλάδα, καθώς η Ευρωπαία Γενική Εισαγγελέας, Λάουρα Κοβέσι, μιλώντας στους Financial Times, έκανε λόγο για το μεγαλύτερο κύκλωμα απάτης με εικονικές εισαγωγές, που είχε ως στόχο την απόκρυψη φόρων και δασμών. Στην υπόθεση εμπλέκονται τελωνειακοί υπάλληλοι και εκτελωνιστές, οι οποίοι φέρονται να συνεργάστηκαν με εγκληματικά δίκτυα που διακινούσαν μαζικά προϊόντα από την Κίνα.
Τι εντόπισε η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία (EPPO)
Η EPPO απήγγειλε κατηγορίες σε δύο τελωνειακούς και τέσσερις εκτελωνιστές για συμμετοχή σε σχέδιο εισαγωγής εμπορευμάτων, όπως ηλεκτρικά ποδήλατα και υφάσματα, με ψευδείς δηλώσεις ώστε να αποφευχθούν οι δασμοί και οι φόροι.
Οι έρευνες κορυφώθηκαν τον περασμένο Ιούνιο στο λιμάνι του Πειραιά, όπου κατασχέθηκαν:
- 2,7 εκατ. ευρώ σε μετρητά από γραφείο εκτελωνιστή
- 300.000 ευρώ σε μετρητά από την οικία του
- Συνολικά 4,78 εκατ. ευρώ σε χαρτονομίσματα
- 5,4 εκατ. ευρώ σε παγωμένους τραπεζικούς λογαριασμούς
- 2.400 κοντέινερ αξίας περίπου 250 εκατ. ευρώ, η μεγαλύτερη κατάσχεση που έχει γίνει ποτέ στην ΕΕ
Οι «εικονικές εταιρείες» και οι Κινέζικες συνδέσεις
Η Κοβέσι αποκάλυψε ότι πίσω από τις συναλλαγές βρίσκονταν «εταιρείες-φαντάσματα», οι οποίες δημιουργούνταν αποκλειστικά για να αποφύγουν την καταβολή ΦΠΑ και δασμών. Στην πραγματικότητα, τα εμπορεύματα εισάγονταν κανονικά στην Ευρώπη, αλλά δηλώνονταν με ψευδείς περιγραφές – όπως ηλεκτρικά ποδήλατα που εμφανίζονταν ως… ελαστικά – ώστε να αποφευχθούν οι «αντιντάμπινγκ» φόροι που έχει θεσπίσει η ΕΕ.
Η έρευνα συνδέει το δίκτυο με κινεζικές εγκληματικές οργανώσεις, οι οποίες -σύμφωνα με την Ευρωπαία Εισαγγελέα- «επιχειρούν να ελέγξουν ολόκληρη την αλυσίδα παραγωγής και να πουλήσουν αγαθά στην Ευρώπη στο χαμηλότερο δυνατό κόστος, παρακάμπτοντας κάθε φορολογική υποχρέωση».
Η διάσταση της απάτης
Η EPPO εκτιμά ότι οι απώλειες από το συγκεκριμένο κύκλωμα ξεπερνούν τα 800 εκατ. ευρώ σε 14 ευρωπαϊκές χώρες. Μόνο στην Ελλάδα, η υπόθεση θεωρείται «η κορυφή του παγόβουνου», με αξιωματούχους να επισημαίνουν την έλλειψη αυτοματοποιημένων συστημάτων ελέγχου στο λιμάνι του Πειραιά, όπου φτάνουν ετησίως περισσότερα από 5,1 εκατ. κοντέινερ.
Κοβέσι: «Δεν γίνεται χωρίς διαφθορά»
Η Λάουρα Κοβέσι ήταν ξεκάθαρη: «Αυτό το σχέδιο δεν θα μπορούσε να λειτουργήσει χωρίς διεφθαρμένους δημοσίους υπαλλήλους. Κάποιοι τελωνειακοί πήραν δωροδοκία για να κλείσουν τα μάτια».
Σύμφωνα με την ίδια, η απάτη ΦΠΑ έχει εξελιχθεί στην «πιο ελκυστική εγκληματική δραστηριότητα στην ΕΕ», προκαλώντας ζημίες 50 δισ. ευρώ ετησίως.
Ο ρόλος του Πειραιά και της Cosco
Το λιμάνι του Πειραιά, που ανήκει κατά πλειοψηφία στη Cosco, βρίσκεται στο επίκεντρο της έρευνας. Η κινεζική εταιρεία δήλωσε πως δεν μπορεί να σχολιάσει υποθέσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη, ωστόσο τονίζει ότι συνεργάζεται με τις ελληνικές αρχές.
Τι σημαίνει για την Ελλάδα
Η υπόθεση αναμένεται να έχει σημαντικές πολιτικές και οικονομικές προεκτάσεις, καθώς αγγίζει το κύρος των ελληνικών τελωνείων και την αξιοπιστία της χώρας στην εφαρμογή των ευρωπαϊκών κανόνων. Η Κοβέσι προειδοποίησε ότι η διαφθορά, σε συνδυασμό με τη δράση του οργανωμένου εγκλήματος, απειλεί όχι μόνο τα δημόσια έσοδα, αλλά και τον δίκαιο ανταγωνισμό στην ευρωπαϊκή αγορά.