Η CATL, ο μεγαλύτερος κατασκευαστής μπαταριών στον κόσμο για ηλεκτρικά οχήματα, ανακοίνωσε μια επαναστατική τεχνολογία που μπορεί να αλλάξει τα δεδομένα στην αυτοκινητοβιομηχανία. Πρόκειται για τη νέα σειρά μπαταριών Naxtra, βασισμένες στο νάτριο, δηλαδή… στο αλάτι.
Σε σύγκριση με τις σημερινές μπαταρίες ιόντων λιθίου, οι νέες κυψέλες κοστίζουν τουλάχιστον 10% λιγότερο, ενώ έχουν σχεδιαστεί ώστε να διατηρούν το 85% της χωρητικότητάς τους μετά από 6 εκατομμύρια χιλιόμετρα οδήγησης – νούμερο που ξεπερνά κάθε προηγούμενη τεχνολογία.
Μέχρι πρόσφατα, οι μπαταρίες ιόντων νατρίου είχαν σημαντικό μειονέκτημα: μικρότερη ενεργειακή πυκνότητα, άρα και περιορισμένη αυτονομία. Η CATL όμως υποστηρίζει ότι με την Naxtra (175 Wh/kg) η διαφορά έχει καλυφθεί, δίνοντας στα ηλεκτρικά οχήματα παρόμοια απόδοση με τις κλασικές μπαταρίες λιθίου.
Αν ληφθεί υπόψη ότι μια μπαταρία λιθίου κοστίζει περίπου 100 δολάρια/kWh, τότε σε ένα Tesla Model 3 (70 kWh) αντιστοιχεί σε περίπου 7.000 δολάρια από την τελική τιμή. Η CATL αναφέρει ότι η Naxtra μπορεί να ρίξει το κόστος έως και 1.000 δολάρια ανά αυτοκίνητο, γεγονός που σημαίνει πιο προσιτά ηλεκτρικά μοντέλα για τον καταναλωτή.
Η μεγαλύτερη καινοτομία όμως βρίσκεται στη διάρκεια ζωής. Ενώ οι σημερινές μπαταρίες υπόσχονται 1.500 κύκλους φόρτισης (δηλαδή περίπου 450.000 km), η νέα γενιά Naxtra ξεπερνά τους 10.000 κύκλους, κάτι που αντιστοιχεί σε σχεδόν 6 εκατ. km.
Η CATL ήδη συνεργάζεται με έξι μεγάλες κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες έχουν παραγγείλει τις νέες μπαταρίες για περισσότερα από 30 μοντέλα που θα βγουν στην αγορά από το 2026.
Αν τα στοιχεία αυτά επιβεβαιωθούν και σε πραγματικές συνθήκες χρήσης, τότε η αγορά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων βρίσκεται μπροστά σε μια πραγματική επανάσταση κόστους και αξιοπιστίας.