in

Γυμναστική: Τα μυστικά των αθλητών που θα σε κάνουν φετόνι. No pain

Μπορεί να υπάρχουν πολλοί λόγοι να αρχίσεις το τρέξιμο αλλά ζόρικο πράγμα η προπόνηση και ακόμη πιο ζόρικο να ξέρεις να μένεις συγκεντρωμένος. Όμως εκτός από το τακτικό πρόγραμμα γυμναστικής και τη σωστή διατροφή, υπάρχουν και άλλα μυστικά που έκαναν τον Μπολτ, τον Πελέ, τον Δήμα, τον Φαν Μπάστεν και τον Μαρτσιάνο να είναι οι καλύτεροι του είδους τους. Τα παρακάτω μυστικά, θα σε φέρουν ένα σκαλί πιο κοντά στην επιτυχία.

Οραματισμός της επιτυχίας

Οι περισσότεροι αθλητές, αναγνωρίζουν το γεγονός ότι ένα σημαντικό μέρος της επίδοσης τους, βασίζεται καθαρά στο θέμα του μυαλού. Οι επαγγελματίες αθλητές με αρκετή πείρα στο χώρο τους, έχουν πολλές φορές το συνήθειο να φαντάζονται τη νίκη τους βήμα-βήμα, σαν να πρόκειται για κάποια κινηματογραφική ταινία. Αυτό όχι μόνο δυναμώνει την θέληση τους για νίκη ανεβάζοντας την αυτοπεποίθηση, αλλά παράλληλα καλμάρει και τα νεύρα τους πριν από το ξεκίνημα του αγώνα. Σύμφωνα με τους ψυχολόγους, όσο πιο καθαρός είναι ο οραματισμός της επιτυχίας, τόσο δυνατότερη είναι και η αυτοπεποίθηση. Η συγκεκριμένη «άσκηση», είναι κάτι που ασκούσαν πάντα μεγάλοι αθλητές όπως ο Πελέ, ο Κάρλ Λιούις και ο Μάρκο Φαν Μπάστεν.

Κατανάλωση ισοτονικών energy drinks

Νομίζετε πως τα Lucozade και τα Gatorade υπάρχουν μόνο για να δροσίζουν λαρύγγια; Αντιθέτως. Τα energy drinks αποδεικνύονται ένας μεγάλος σύμμαχος για τους αθλητές που προπονούνται συστηματικά. Τα energy drinks περιέχουν ηλεκτρολύτες, που βοηθούν τους αθλητές να μην αφυδατώνονται εύκολα και προλαμβάνουν τους διάφορους μικρούς σωματικούς τραυματισμούς και πιασίματα. Παράλληλα, κρατούν τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα σε φυσιολογικά επίπεδα, έτσι ώστε ο αθλητής να μην έχει παρενέργειες (όπως οι ζαλάδες) μετά την προπόνηση και να μην νιώθει ανεπανόρθωτα εξουθενωμένος.

Προπόνηση μετά από παιχνίδι

Είναι πολλοί οι αθλητές που επιλέγουν να προπονούνται αμέσως μετά από ένα δυνατό αγώνα. Αυτό παραξενεύει πολλούς, αλλά σύμφωνα με ειδικούς, η άμεση προπόνηση μετά από ένα αγώνα, βοηθάει τους μύες να χαλαρώσουν , αλλά πολύ περισσότερο προλαμβάνει το σώμα από τραυματισμούς όταν εκείνο «κρυώσει». Για παράδειγμα, αν κάποιος αθλητής δίνει έναν αγώνα την Δευτέρα, είναι προτιμότερο να προπονηθεί την ίδια μέρα για ένα μισάωρο μετά τον αγώνα, παρά την επόμενη. Αν επιλέξει να προπονηθεί την επόμενη, οι ιστοί του θα βρίσκονται ακόμη στο στάδιο της ανάπλασης, με αποτέλεσμα η προπόνηση να είναι χάσιμο χρόνου. Επιπλέον, η άμεση προπόνηση μετά από αγώνα, βοηθάει στην καταπολέμηση του άγχος και την κατανόηση λαθών που μπορεί να συνέβησαν στον αγώνα.

Χαλάρωση

Για αθλητές με εξαιρετικές επιδόσεις που ολοκληρώνουν την προπόνηση τους, πολλές φορές το να χαλαρώσουν δεν είναι το ζητούμενο. Πρέπει να κρατήσουν τη λειτουργία του σώματος τους σε υψηλά επίπεδα, οπότε χρειάζονται διαρκή κίνηση. Αντιθέτως , οι μεγαλύτεροι σε ηλικία αθλητές, όπου οι μυς τους έχουν ταλαιπωρηθεί περισσότερο από τα βάρη και τη συνεχή προπόνηση, επιβάλλεται να ακολουθούν ένα πρόγραμμα ολιγόλεπτης χαλάρωσης μετά το τέλος της άσκησης. Με αυτό τον τρόπο επιτρέπουν στους μύες τους να χαλαρώσουν, διευκολύνουν την επεξεργασία του μηχανισμού των αποβλήτων που παράγει το σώμα ( τον ιδρώτα) και τέλος, τους βοηθά να ηρεμήσουν διανοητικά. Η ολιγόλεπτη χαλάρωση είναι αναπόσπαστο κομμάτι της προπόνησης ενός δοκιμασμένου αθλητή.

Εξατομικευμένο πρόγραμμα γυμναστικής

Οι περισσότεροι επαγγελματίες αθλητές, επωφελούνται από την παρακολούθηση ενός ειδικευμένου γυμναστή. Η παρακολούθηση ενός δομημένου προγράμματος γυμναστικής που αντιστοιχεί στις ανάγκες τους, μόνο θετικά μπορεί να προσφέρει σε έναν αθλητή. Ακολουθώντας αυστηρά το πρόγραμμα, οι αθλητές έχουν περισσότερες πιθανότητες να βελτιώσουν τις αδυναμίες τους και επί το σύνολο, να μειώσουν τον κίνδυνο των τραυματισμών τους. Εάν η ποιότητα του προγράμματος είναι ικανοποιητική και αποδοτική, οι λιγότερο επαγγελματίες αθλητές, θα μπορούν να διαγωνίζονται σε μεγαλύτερα επίπεδα και να προσθέσουν περισσότερα χρόνια στην καριέρα τους.

Ειδικευμένη διατροφή πριν και μετά την προπόνηση

Η κατανάλωση ποτών-«καυσίμων» πριν και μετά την προπόνηση, μπορεί να έχει σημαντικές επιπτώσεις στις επιδόσεις και την ανάκτηση. Οι αθλητές φροντίζουν να καταναλώνουν όλα τα θρεπτικά συστατικά και συμπληρώματα για να μεγαλώσουν την ενέργεια τους και να δυναμώσουν την αντοχή τους. Αυτό μπορεί να ξεκινάει από ένα απλό πρωτεϊνούχο γεύμα, συνοδευόμενο από λαχανικά και ρύζι ολικής αλέσεως, μέχρι από ένα πιο πολυσύνθετο, που βασίζεται σε άπαχη πρωτεΐνη, κρεατίνη και ουσίες με βήτα-αλατίνη. Στόχος των παραπάνω ουσιών, είναι ναν θρέψουν το σώμα στο μάξιμουμ, δίνοντας στον αθλητή την καλύτερη δυνατή απόδοση. Μετά την προπόνηση στόχος του αθλητή, με την βοήθεια των ίδιων ουσιών, είναι να ανακάμψει. Ο αθλητής χρειάζεται αρκετό συμπλήρωμα πρωτεΐνης, ώστε οι ιστοί να ξεκινήσουν να αναπλάθουν τους μύες. Πηγή φυσικής πρωτεΐνης, που όπως πολλοί ειδικοί υποστηρίζουν έχει την ίδια αξία με τα συμπληρώματα, είναι το σοκολατούχο γάλα. Περιλαμβάνει μια σειρά από μεταλλικά στοιχεία και βιταμίνη D, από την οποία ωφελούνται κυρίως οι άντρες αθλητές

Αναγνώριση των επιτυχιών

Λάθη συμβαίνουν παντού και σε όλους, πόσο μάλλον στους αθλητές. Οι επαγγελματίες, φροντίζουν να μαθαίνουν από τα λάθη τους, χωρίς να τα αφήνουν να τους ακολουθούν αιωνίως, μειώνοντας την απόδοση τους. Διατηρώντας στη μνήμη τους ένα λάθος που οδήγησε σε αποτυχία, οι αθλητές χάνουν την αυτοπεποίθηση τους, με αποτέλεσμα να κλονίζονται και οι μετέπειτα προπονήσεις τους. Αντιθέτως, το να θυμούνται παλαιότερες επιτυχίες (και κατά προτίμηση τις πιο πρόσφατες), τους βοηθάει να έχουν υψηλή αυτοπεποίθηση και απόδοση, ακόμη και ύστερα από μεγάλες αποτυχίες. Η επιτυχία είναι οδηγός για όλες τις επόμενες.

Μπόλικος ύπνος

Ο ύπνος δεν είναι μόνο συνήθειο του τεμπελχανά. Για τον αθλητή, είναι σαν να επαναφορτίζει τις μπαταρίες του. Παρέχει το χρόνο και το περιβάλλον, όπου το σώμα μπορεί να ξεκουραστεί, να αποκαταστήσει τη βέλτιστη ορμονική ισορροπία, να διευκολύνει την ψυχική αποκατάσταση και να δώσει φρεσκάδα στο δέρμα. Δυστυχώς μέσα σε ένα κόσμο που όλα τρέχουν ταχύτατα και που ο μέσος άνθρωπος δεν έχει τις απαιτούμενες ώρες στη διάθεση του, το θέμα του ύπνου παραλείπεται. Οι αθλητές ξυπνούν και κοιμούνται τις ίδιες ώρες, ενώ όταν μέσα στην εβδομάδα κάνουν περισσότερες προπονήσεις, δεν χάνουν καιρό για έναν υπνάκο κατά τη διάρκεια της ημέρας, αν κριθεί απαραίτητο.

Συνεργασία με τους προπονητές

Οι αθλητές που έχουν την τύχη να δουλεύουν με προπονητές που έχουν ξεχωρίσει το ταλέντο τους, βρίσκονται ήδη στο δρόμο της επιτυχίας. Ένας σωστός και ικανός προπονητής που σέβεται τον αθλητή του, μπορεί να κάνει τα πάντα πραγματικότητα. Είτε μιλάμε για προπονητή διατροφής, είτε για σωματικής άσκησης, είτε για κάποιον τεχνικό ποδοσφαιρικής ομάδας, ο αθλητής μπορεί να επωφεληθεί αν ακολουθήσει πιστά το πρόγραμμα και ακούσει τις οδηγίες του. Αυτή η άτυπη συμφωνία μεταξύ προπονητή-αθλητή, έχει δουλέψει χιλιάδες φορές στο παρελθόν, με αποτέλεσμα να μπορούμε να θαυμάζουμε σήμερα κάποιες από τις μεγαλύτερες αθλητικές μορφές. Ο σωστός προπονητής, δεν είναι μόνο αυτός που θα σχεδιάσει την καλύτερη προπόνηση ή το σωστότερο διαιτολόγιο, αλλά και αυτός που θα έχει την ικανότητα να αποβάλλει κάθε είδους στρες απόν τον αθλητή του, καταφέρνοντας τον να μένει επικεντρωμένος στον στόχο πετυχαίνοντας το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.

Written by Νάσος Μπετούγιας

Κλασσικός ξερόλας που χώνει τη μύτη του παντού! Έχω δουλέψει και ως μποντιγκαρντ. Θα σέβεστε. Στο Kool με άποψη. Χωρίς ξυλο δε μαρτυρώ τίποτα! Email επικοινωνια στο nasos@koolnews.gr