Για αιώνες, η φιλοσοφία αποτέλεσε το θεμέλιο πάνω στο οποίο οικοδομήθηκε η ανθρώπινη κατανόηση της πραγματικότητας. Από τον Αριστοτέλη έως τον Καντ, η λογική, η αιτιότητα και η αντικειμενικότητα θεωρήθηκαν οι σταθερές αρχές του κόσμου. Ωστόσο, με την εμφάνιση της Κβαντικής Φυσικής τον 20ό αιώνα, ολόκληρο το φιλοσοφικό οικοδόμημα άρχισε να ρηγματώνεται. Ο κόσμος που περιέγραφε η κλασική φιλοσοφία αποδείχθηκε υπερβολικά «ανθρώπινος» – ένα σύστημα βεβαιοτήτων που δεν μπορούσε να σταθεί μπροστά στο αβέβαιο, πιθανοκρατικό και μη-γραμμικό σύμπαν της κβαντομηχανικής.
Από τη μεταφυσική στη σχετικότητα του παρατηρητή
Η πρώτη μεγάλη ρωγμή στο φιλοσοφικό οικοδόμημα ήρθε με την αρχή της απροσδιοριστίας του Heisenberg. Σύμφωνα με αυτήν, δεν μπορούμε να γνωρίζουμε ταυτόχρονα τη θέση και την ταχύτητα ενός σωματιδίου. Το γεγονός αυτό δεν είναι αποτέλεσμα τεχνικού περιορισμού, αλλά ιδιότητα της ίδιας της φύσης.
Η φιλοσοφία, από τον Πλάτωνα ως τον Ντεκάρτ, βασίστηκε στην ιδέα ότι η πραγματικότητα είναι γνωρίσιμη μέσα από τη λογική και την παρατήρηση. Η Κβαντική Φυσική όμως λέει το αντίθετο: ο παρατηρητής δεν είναι ανεξάρτητος, αλλά συνδιαμορφώνει την πραγματικότητα που παρατηρεί. Αυτό σημαίνει πως η αντικειμενική γνώση -η ιερή αγελάδα της φιλοσοφίας- είναι ένα ψευδαισθητικό ιδεώδες.
Ο παρατηρητής δεν είναι πλέον εξωτερικός θεατής του κόσμου, αλλά μέρος του συστήματος. Με αυτήν τη μετατόπιση, η Κβαντική Φυσική κατέρριψε την καρδιά της κλασικής φιλοσοφίας: την ιδέα ενός σταθερού, ανεξάρτητου και αιτιοκρατικού σύμπαντος.
Το τέλος του ντετερμινισμού και της αιτιότητας
Η φιλοσοφία της λογικής συνέχειας -η πίστη πως κάθε γεγονός έχει αιτία και αποτέλεσμα- βρήκε στον κβαντικό μικρόκοσμο τον θάνατό της. Εκεί, γεγονότα συμβαίνουν πιθανοκρατικά. Ένα ηλεκτρόνιο μπορεί να «επιλέγει» τροχιά μόνο τη στιγμή που το παρατηρούμε. Η πραγματικότητα δεν είναι μια γραμμική αλυσίδα αιτιών, αλλά ένα πεδίο πιθανοτήτων που «καταρρέει» σε γεγονός μόλις υπάρξει παρατήρηση.
Αυτή η έννοια αποδομεί όχι μόνο τη μεταφυσική, αλλά και την ίδια τη λογική του Αριστοτέλη – τη λογική του «είναι ή δεν είναι». Στον κβαντικό κόσμο, ένα σωματίδιο είναι και δεν είναι ταυτόχρονα σε δύο καταστάσεις· η αρχή της υπέρθεσης καταργεί το δίπολο αλήθειας/ψεύδους, ύπαρξης/ανυπαρξίας. Ο κόσμος γίνεται ένα πολυδιάστατο «ίσως».
Ο θάνατος του «θεού της λογικής»
Ο Νίτσε είχε γράψει ότι «ο Θεός πέθανε». Η Κβαντική Φυσική πηγαίνει πιο πέρα: πεθαίνει και ο θεός της λογικής, το πνεύμα του Διαφωτισμού που θεωρούσε ότι ο άνθρωπος μπορεί να κατανοήσει το σύμπαν με μαθηματική βεβαιότητα.
Η κβαντική πραγματικότητα είναι ανορθολογική – όχι με την έννοια του χάους, αλλά ως απελευθέρωση από τα στενά όρια της ανθρώπινης λογικής. Το υποατομικό επίπεδο δεν υπακούει στους νόμους της κοινής εμπειρίας. Ο χρόνος και ο χώρος παύουν να είναι απόλυτες έννοιες· μετατρέπονται σε δυναμικές σχέσεις που εξαρτώνται από τον τρόπο μέτρησης. Έτσι, η φιλοσοφία, που χτίστηκε πάνω σε έννοιες όπως η αιωνιότητα, η ουσία, η αιτία και το αποτέλεσμα, χάνει το έδαφος κάτω από τα πόδια της.
Η συνείδηση ως δημιουργός της πραγματικότητας
Από την άλλη πλευρά, η Κβαντική Φυσική ανοίγει ένα παράθυρο προς μια νέα, βαθύτερη φιλοσοφία – ίσως πιο κοντά στις μυστικιστικές παραδόσεις. Αν ο παρατηρητής επηρεάζει το αποτέλεσμα, τότε η συνείδηση δεν είναι απλός καταγραφέας του κόσμου αλλά συμμετέχων δημιουργός του.
Ορισμένοι φυσικοί, όπως ο John Wheeler, μίλησαν για το “participatory universe”: ένα σύμπαν που υπάρχει επειδή υπάρχει παρατήρηση. Κι έτσι, η αρχαία ερώτηση του φιλοσόφου -«Τι είναι το Είναι;»- μετατρέπεται σε κβαντικό παράδοξο: «Τι υπάρχει πριν παρατηρηθεί;».
Η απάντηση μπορεί να είναι: τίποτα απολύτως ή τα πάντα πιθανολογικά. Η φιλοσοφία, λοιπόν, δεν απορρίπτεται, αλλά αναγκάζεται να μεταμορφωθεί. Δεν είναι πλέον θεωρία του νου που παρατηρεί την πραγματικότητα, αλλά θεωρία της συνείδησης που δημιουργεί πραγματικότητα.
Από την αποδόμηση στη σύνθεση
Η Κβαντική Φυσική δεν «σκοτώνει» τη φιλοσοφία· την αναδομεί. Καταργεί τις βεβαιότητες, αλλά μας δίνει νέες έννοιες: πιθανότητα, αβεβαιότητα, συνύπαρξη αντιθέτων. Οι σκέψεις του Φρόιντ για το ασυνείδητο, του Χάιντεγκερ για το Είναι, του Ντεριντά για την αποδόμηση, αποκτούν νέα φυσική διάσταση. Η συνείδηση γίνεται το εργαστήριο της ύπαρξης.
Συμπέρασμα
Η Κβαντική Φυσική είναι η αποδόμηση της φιλοσοφίας από μέσα.Αποδεικνύει ότι η πραγματικότητα δεν είναι καθρέφτης της λογικής μας, αλλά ο καθρέφτης προσαρμόζεται στην πράξη της παρατήρησης.Η φιλοσοφία, για να επιβιώσει, πρέπει να πάψει να ψάχνει την απόλυτη αλήθεια και να αρχίσει να χορεύει με την αβεβαιότητα – όπως ακριβώς κάνουν τα σωματίδια στο κβαντικό κενό.