Ανησυχητική αύξηση στα τροχαία: Γινόμαστε χειρότεροι οδηγοί ή κάτι άλλο φταίει;
Παρά την εντατικοποίηση των τροχονομικών ελέγχων φέτος, η εικόνα στους ελληνικούς δρόμους κάθε άλλο παρά ενθαρρυντική είναι. Τα τροχαία ατυχήματα καταγράφουν άνοδο, προκαλώντας ανησυχία και έντονο προβληματισμό για τη συμπεριφορά των οδηγών αλλά και για τις συνθήκες κυκλοφορίας γενικότερα.
Πιο πολλοί έλεγχοι, περισσότερα τροχαία
Τα στοιχεία μιλούν από μόνα τους: αν και η Τροχαία πραγματοποίησε φέτος περισσότερους ελέγχους από προηγούμενες χρονιές, τα ατυχήματα αυξήθηκαν αισθητά. Το φαινόμενο αυτό θέτει ερωτήματα για την πραγματική κατάσταση της οδικής ασφάλειας στη χώρα και αποδεικνύει ότι οι έλεγχοι από μόνοι τους δεν αρκούν.
Επικίνδυνη οδηγική συμπεριφορά
Οι ειδικοί υπογραμμίζουν πως το πρόβλημα δεν εντοπίζεται μόνο στην απουσία ελέγχου, αλλά και σε μια γενικότερη υποβάθμιση της οδηγικής κουλτούρας. Υπερβολική ταχύτητα, χρήση κινητού τηλεφώνου, παραβίαση σηματοδότησης και οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ παραμένουν βασικές αιτίες ατυχημάτων.
Ο γηρασμένος στόλος επιδεινώνει την κατάσταση
Ένας ακόμη κρίσιμος παράγοντας είναι η ηλικία και η κατάσταση των οχημάτων. Η Ελλάδα διατηρεί -για άλλη μία χρονιά- τον γηραιότερο στόλο οχημάτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Το 2023, η μέση ηλικία των επιβατικών αυτοκινήτων είχε φτάσει τα 17,5 έτη, έναντι 12,5 ετών στον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Μάλιστα, πάνω από 4,5 εκατομμύρια Ι.Χ. (ή το 82 % όλων των οχημάτων) είχαν ηλικία άνω των 10 ετών Στα λεγόμενο vans, η κατάσταση είναι ακόμα πιο ανησυχητική: μέση ηλικία 21,4 ετών, όταν ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι μόλις 12,5. Επιπλέον, τα βαρέα φορτηγά έχουν μέσο όρο 23 έτη (ΕΕ: ~14), ενώ τα λεωφορεία φτάνουν τα 18,8 έτη (ΕΕ: ~12,5)
Δεν είναι μόνο τα οχήματα – είναι και η νοοτροπία
Ωστόσο, ακόμα και τα πιο ασφαλή αυτοκίνητα δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την υπεύθυνη συμπεριφορά πίσω από το τιμόνι. Η έλλειψη παιδείας, ο εφησυχασμός και η καθημερινή πίεση οδηγούν πολλούς οδηγούς σε επικίνδυνες αποφάσεις στον δρόμο.
Η σύγκριση με τους ελέγχους
Το καλοκαίρι του 2025 στην Αττική σημειώθηκαν πάνω από 30.400 παραβάσεις σε ένα μόνο μήνα, μεταξύ των οποίων:
- 616 για οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ
- 2.455 για υπερβολική ταχύτητα
- 315 για παραβίαση κόκκινου
- 1.282 για μη χρήση ζώνης
- 2.925 για μη χρήση κράνους
- 635 για χρήση κινητού
- 94 για επικίνδυνους ελιγμούς
Κι όμως, ακόμα και με αυτή την ένταση αστυνόμευσης, τα ατυχήματα δεν μειώθηκαν δραστικά.
Τι πρέπει να αλλάξει
Η αντιμετώπιση του φαινομένου απαιτεί ένα ολιστικό σχέδιο: αυστηρότερη και πιο στοχευμένη αστυνόμευση, επενδύσεις στη βελτίωση του οδικού δικτύου, κίνητρα για ανανέωση του στόλου και -κυρίως- εκστρατείες ενημέρωσης και εκπαίδευσης με στόχο την αλλαγή της νοοτροπίας των οδηγών.