Ο CEO της Mercedes-Benz, Όλα Κέλενιους, προχώρησε σε μια σκληρή παρέμβαση προειδοποιώντας ότι η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία «κατευθύνεται με όλη την ταχύτητα προς έναν τοίχο» εάν η Ε.Ε. δεν επανεξετάσει την απόφαση για την απαγόρευση πώλησης νέων βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων από το 2035.
Μιλώντας στη γερμανική εφημερίδα Handelsblatt, τόνισε ότι χρειάζεται ένα «reality check» πριν κλειδώσει η απαγόρευση, επισημαίνοντας πως «φυσικά πρέπει να αποανθρακοποιήσουμε, αλλά με τρόπο ουδέτερο τεχνολογικά. Δεν πρέπει να χάσουμε από τα μάτια μας την οικονομία μας».
Η Mercedes, που το 2021 είχε δεσμευτεί ότι «όπου το επιτρέπουν οι συνθήκες της αγοράς» θα σταματήσει σταδιακά τις πωλήσεις κινητήρων εσωτερικής καύσης μέχρι το τέλος της δεκαετίας, έχει ήδη υποχωρήσει από αυτόν τον στόχο. Παράλληλα, ο Κέλενιους -ως επικεφαλής και της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτου (ACEA)- προειδοποιεί ότι η πολιτική των Βρυξελλών μπορεί να προκαλέσει ένα «κύμα αγορών βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων» λίγο πριν το 2035, κάτι που «δεν βοηθά καθόλου το κλίμα».
Τα στοιχεία δείχνουν ότι τα ηλεκτρικά παραμένουν μειοψηφία στην αγορά. Στο πρώτο εξάμηνο του 2025 τα EVs αντιστοιχούσαν μόλις στο 17,5% των πωλήσεων σε Ε.Ε., Ηνωμένο Βασίλειο και χώρες EFTA, ενώ οι υβριδικές τεχνολογίες (μαζί με τα mild-hybrids) έφτασαν το 35%. Για τη Mercedes, οι καθαρά ηλεκτρικές πωλήσεις ήταν μόλις 8,4% των παραδόσεων παγκοσμίως, χαμηλότερες σε σχέση με το 9,7% του 2024.
Την ίδια ώρα, ο επικεφαλής της Stellantis, Ζαν-Φιλίπ Ιμπαράτο, προειδοποιεί ότι οι μη ρεαλιστικοί στόχοι CO2 της Ε.Ε. μπορεί να οδηγήσουν σε πρόστιμα έως και 2,5 δισ. ευρώ μέσα στα επόμενα 2-3 χρόνια και ενδεχομένως σε κλείσιμο εργοστασίων, όπως αυτό στην Ατέσσα της Ιταλίας.
Με φόντο την πίεση των αυστηρών κανονισμών, τις επενδύσεις που «παγώνουν» και τις πωλήσεις EV που δεν απογειώνονται, οι μεγάλοι παίκτες της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας στέλνουν ηχηρό μήνυμα: αν δεν υπάρξει αναθεώρηση, η αγορά κινδυνεύει με σοβαρή κρίση και απώλεια χιλιάδων θέσεων εργασίας.